Reactie op artikel over de wederkomst in ND van 15/16 juli 2023

Het artikel in het Nederlands Dagblad

In de zaterdagkrant van het Nederlands Dagblad op 15/16 juli 2023 is een artikel verschenen van journalist Wim Houtman. De titel is ‘Hoe het ‘duizendjarig vrederijk’ christenen verdeelt – ook in keuzes die ze nu maken’. Het artikel beschrijft de verschillende eindtijdvisies over de wederkomst van Jezus, die binnen de kerken leven. Het artikel in het ND is hier te lezen.

Houtman stelt dat het daarbij niet zozeer gaat om de visie over de uiteindelijke bestemming – de nieuwe hemel en aarde – maar vooral om de route daarnaartoe. Over die uiteindelijke bestemming zijn de meeste christenen het wel eens.

De route via het duizendjarig vrederijk

Houtman beschrijft eerst wat christenen geloven die de Bijbel letterlijk lezen, ‘gewoon zoals het er staat’. Dat betekent dat er in die visie een duizendjarig vrederijk zal komen, gebaseerd op Openbaring 20. De term die gebruikt wordt voor het geloof in dit duizendjarig rijk is ‘chiliasme’. Dat vrederijk komt zodra Jezus na de zogenaamde Grote Verdrukking is teruggekomen. Voorafgaand aan die Grote Verdrukking is er dan nog de ‘opname van de gemeente’, volgens 1Tessalonicenzen 4:16-17.

Drijvende krachten achter deze visie

In het artikel worden bij deze visie de namen genoemd van Darby en Scofield uit de 19e eeuw. Hal Lindsey maakte deze visie veel bekender in de tweede helft van de vorige eeuw. Tussen 1998 en 2008 waren het vooral de boeken uit de romanserie ‘Left Behind’ ofwel ‘De Laatste Bazuin’ van LaHaye en Jenkins die deze visie populair maakten.

In Nederland wordt deze visie vooral uitgedragen door Stichting Het Zoeklicht. Zij geeft tijdschrift ‘Het Zoeklicht’ uit. De stichting probeert zo haar lezers mee te nemen om de Tekenen van de Tijd te begrijpen. Ook probeert zij lezers te stimuleren om hier serieus mee om te gaan. Houtman maakt echter een misser. Hij stelt dat Het Zoeklicht zou oproepen om je als christen niet in te zetten voor sociale gerechtigheid of het klimaat, maar je aan het geloof te wijden. Het Zoeklicht heeft sociale gerechtigheid en het goed omgaan met Gods schepping echter zeker wel hoog in het vaandel. Alleen waarschuwt ze regelmatig om daarin niet het geloof te zoeken, daar geen afgod van te maken.

Ook het boek dat ik geschreven heb volgt bovenstaande visie, die ik daarin op een gedetailleerde manier uitwerk. Het boek laat zien dat allerlei profetische elementen daarvan op een logische manier vrijwel naadloos in elkaar passen.

Een alternatief op deze visie

Er is ook een alternatieve visie op deze route via het duizendjarig vrederijk. Die is dat er voorafgaand aan de Grote Verdrukking geen ‘opname’ van gelovigen zal zijn. Gelovigen, christenen, zullen in die visie ook door de rampzalige Grote Verdrukking heen moeten.

De traditionele route volgens de leer van de kerk

Volgens Houtman lezen christenen die de traditionele kerkleer volgen, die Bijbelteksten heel anders. Zij zien die niet als een ‘spoorboekje’ voor de eindtijd. Jezus heeft immers gezegd dat Hij komt als een dief in de nacht, en dat niemand weet wanneer zijn komst zal zijn, zelfs Hijzelf niet (Mat.24:36).

Ook het boek Openbaring wordt door hen niet gelezen als een beschrijving van toekomstige gebeurtenissen, maar als een boek dat christenen van heden en verleden wil bemoedigen in tijden van moeite en vervolging. Het ‘duizendjarig’ vrederijk is in die visie de tijd tussen Hemelvaart en wederkomst van Jezus. Christenen horen daarom goed om te gaan met mensen en met Gods schepping, ook vandaag al.

Conclusie

Houtman eindigt met de conclusie dat er onder christenen vast geen eenstemmigheid over dit onderwerp zal komen. Dat zal niet gebeuren voordat Jezus terugkomt en evenmin voordat de opname plaatsvindt.

Hij neemt in zijn artikel geen standpunt in, maar geeft slechts een vrij neutrale beschrijving van de verschillende visies. Wel krijgt de letterlijke eindtijdvisie de meeste ruimte in het artikel, wellicht omdat deze visie onder de lezers van het Nederlands Dagblad het minst bekend is.

Mijn visie

Via deze website en vooral in mijn boek probeer ik al die profetische Bijbelteksten over de eindtijd te analyseren en te combineren. Ook de woorden van Jezus en die uit de brieven in het Nieuwe Testament. Zo probeer ik om de betekenis ervan te achterhalen.
Vaak blijken bepaalde profetische elementen dan een hele andere betekenis te hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Dan blijkt de terugkomst van Jezus ‘als een dief in de nacht’ alleen te gelden voor hen die Hem niet verwachten (Openb.3:3, 1Tess.5:4-5). Of het geldt niet voor de wederkomst van Jezus, maar voor het begin van de ‘Dag van de Heer‘ (1Tess.5:2, 1Petr.3:10). De Dag van de Heer is het begin van de wereldwijde verdrukking, maar wordt in deze traditionele visie gezien als de komst van Jezus.
Als Jezus zegt dat zelfs Hij niet weet wanneer zijn wederkomst zal zijn, is het maar de vraag in hoeverre dat dan zo is. Jezus en God zijn immers één? Maar Jezus presenteert zich vaak als de Bruidegom voor zijn gemeente. Daarom is het goed om na te gaan hoe de gebruiken waren bij een bruiloft in de tijd van Jezus. Dan krijgen die woorden van Jezus een heel andere inkleuring.

Hoe lees je de Bijbel

En zo zijn er vele teksten in de Bijbel die met goede argumenten leiden tot een andere dan de traditionele visie. Maar alles staat of valt met de manier waarop je de Bijbel leest. Als je probeert om zoveel mogelijk profetische teksten letterlijk te lezen, dan is het begrijpen van al die profetieën helemaal niet zo moeilijk, en is zelfs het boek Openbaring geen groot raadsel meer.

Maar als je die teksten ‘geestelijk’ leest en betrekt op het heden en verleden, en juist niet op de toekomst die nog voor ons ligt, dan wordt het allemaal steeds raadselachtiger en moeilijker. Dan moeten theologen met veel omhaal van nauwelijks te begrijpen woorden hun punt maken.

Zo zijn de profetieën in de Bijbel verduisterd geraakt en daarom wordt er nauwelijks in kerken over gepreekt. Voor veel gelovige christenen is een kwart van de Bijbel een gesloten boek. Via mijn boek, dat juist over dat gesloten deel van de Bijbel gaat, probeer ik weer licht te werpen op de profetieën. Daarmee hoop ik dat die teksten weer gaan leven, dat er weer zicht komt op wat God ons via zijn woorden wil laten weten over onze toekomst. We leven immers in de eindtijd! Laten we daarom waakzaam zijn!

Reactie van ds. Van Veluw in het ND van 18 juli

Op 18 juli stond in het Nederlands Dagblad een reactie op het artikel van Houtman. Deze reactie van ds. Van Veluw spitste zich toe op het woord ’tegemoet’ in 1Tess.4:17. Mijn antwoord daarop kun je hier vinden.