Profetie van Jezus over De Grote Verdrukking

Leven we vandaag in De Grote Verdrukking?

Het Bijbelse begrip ‘De Grote Verdrukking’ heeft bij veel mensen een nogal vage betekenis. Velen weten niet goed wat ze hiermee aan moeten, en laten het gemakshalve maar links liggen.
Bij veel gelovigen in de traditionele kerken heeft ‘De Grote Verdrukking’ een betekenis die betrekking heeft op de geschiedenis tot aan de tijd waarin we vandaag leven. Immers overal op de wereld is er wel onrust of oorlog gaande, tussen veel mensen is er onenigheid of ruzie. Vrede is in ieder geval op de meeste plekken op deze wereld ver te zoeken. En velen, zeker ook christenen, worden overal op aarde verdrukt. Je hoeft maar op de website van Open Doors te kijken om het te weten.

Waar komt ‘De Grote Verdrukking’ vandaan?

Het begrip ‘De Grote Verdrukking’ komt een aantal malen voor in de Bijbel.
In Openbaring beschrijft Johannes een groep mensen, waarvan Jezus zegt dat ze uit ‘de grote verdrukking’ komen (Openbaring 7:13-14). Ook Jezus zelf heeft over de grote verdrukking gesproken, wat zijn leerling Matteüs heeft opgeschreven:

Mat.24:15-21 Wanneer jullie dus de ‘verwoestende gruwel’, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zien staan op de heilige plaats (lezer, begrijp dit goed), dan moet iedereen in Judea de bergen in vluchten; wie op het dak van zijn huis is moet niet beneden nog spullen gaan halen, en wie op het land is moet niet terugkeren om zijn mantel te halen. Wat zal het rampzalig zijn voor de vrouwen die in die tijd zwanger zijn of een kind aan de borst hebben! Bid dat jullie niet in de winter zullen moeten vluchten en ook niet op sabbat. Want het zal een tijd van grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds het ontstaan van de wereld tot nu toe, en ook niet meer zal komen.

Ook andere evangelieschrijvers gebruiken dezelfde woorden van Jezus, maar noemen het dan ‘verdrukking’, zonder ‘grote’. Alleen Matteüs gebruikt het woord ‘grote’ erbij: De Grote Verdrukking, waardoor deze drie woorden een begrip zijn geworden.

Jezus beschrijft De Grote Verdrukking

Als je de voorgaande Bijbeltekst goed leest, zie je dat Jezus die periode beschrijft als een rampzalige tijd. Hij beschrijft het echter als een rampzalige tijd voor Israël. Want Jezus spreekt immers over Judea en over de sabbat, begrippen die betrekking hebben op de Joodse mensen in Israël.

Als je goed leest zal je nog iets anders opvallen. Jezus zegt hier namelijk dat er eerder nog nooit zo’n rampzalige tijd is geweest, zelfs sinds het ontstaan van de wereld. En ook na die tijd zal er nooit meer zo’n grote verdrukking komen.
Maar er waren toen, in Jezus’ tijd, al heel wat rampzalige tijden geweest. Lees het Oude Testament er maar op na. In de oude geschiedenis van de mensheid heeft overal in de wereld de ene oorlog de andere afgewisseld. Mensenlevens telden niet en hele bevolkingsgroepen werden meedogenloos uitgemoord. Machthebbers in de wereldrijken van die oude dagen waren vaak de oorzaak van enorme slachtingen en grote verdrukkingen. Die oorlogen en verdrukkingen zullen zeker niet ondergedaan hebben voor wat we in de vorige eeuw en vandaag allemaal zien gebeuren. Denk alleen maar aan de enorme veldslagen van de Romeinen, die in de tijd van Jezus de halve bekende wereld in hun greep hadden.

Eigenlijk zegt Jezus hier dat de grote verdrukking toen nog niet was aangebroken. Hij waarschuwt immers voor die rampzalige tijd. Hij zegt erbij dat wanneer de mensen in Israël een specifieke gebeurtenis zien gebeuren, dat het dan de tijd zal zijn van De Grote Verdrukking. Dan moeten ze maken dat ze wegkomen.

Jezus verwijst naar Daniël

En er staat nog iets in deze uitspraken van Jezus. Hij verwijst namelijk naar de profeet Daniël, die al voorspeld heeft dat er een ‘verwoestende gruwel’ in de tijd van de grote verdrukking opgericht zal worden. Dat is waar Jezus hier voor waarschuwt, en dat de mensen in Judea moeten vluchten als ze dat zien gebeuren. Jezus benadrukt zelfs deze waarschuwing door erbij te zeggen ‘Lezer, begrijp dit goed’. Hij vindt het kennelijk een belangrijke waarschuwing!

Dat begrip ‘verwoestende gruwel’ citeert Jezus uit Daniëls profetie van de ‘70 weken’ (Dan.9:27). Die gruwel is eigenlijk een groot afgodsbeeld dat wordt opgericht ‘op de heilige plaats’, zoals Jezus dat zegt. Volgens Daniël gebeurt dat tijdens de laatste van die 70 weken, en wel halverwege. Nu weten we dat elk van die 70 weken geen gewone weken van 7 dagen zijn, maar ‘jaarweken’, perioden van 7 jaren. Ook die laatste ‘week’ zal 7 jaren duren. (Zie hiervoor ook De profetie van de 70 jaarweken en De laatste jaarweek uit Daniëls profetie.)

Maar behalve in hoofdstuk 9 van Daniël komt het begrip ‘verwoestende gruwel’ ook voor in hoofdstuk 11 en 12 van Daniël. Daar wordt het ‘een verwoesting brengend afgodsbeeld’ genoemd (Dan.11:31 en Dan.12:11). Ook wordt hier meer informatie gegeven over wat er zich rondom dat grote afgodsbeeld afspeelt. We hebben al gezien dat het zich allemaal afspeelt in Israël.  En dat Jezus de inwoners van het land, en met name de mensen in Judea – waar het woord ‘Joden’ van is afgeleid – oproept om te vluchten.

De Grote Verdrukking en de Joodse tempel

Die ‘verwoestende gruwel’, dat afgodsbeeld, wordt volgens Jezus opgericht op ‘de heilige plaats’. Voor de Joden was dat in de tijd van Jezus, toen Hij dit zei, het gebouw van de tempel die er toen nog stond. Kennelijk is er een verband tussen ‘De Grote Verdrukking’ en ‘de heilige plaats’, waarop het afgodsbeeld wordt opgericht.

Maar sinds het jaar 70 na Christus bestaat de Joodse tempel niet meer. Het plein waar die tempel ooit gestaan heeft is er nog wel, maar daar staan nu twee islamitische heiligdommen. Die zal Jezus vast niet bedoelen als ‘de heilige plaats’, weten we uit andere teksten, zoals die van Daniël. Die ‘heilige plaats’ moet bijna wel horen bij een opnieuw ingestelde Joodse tempeldienst.

Dat betekent dan ook dat De Grote Verdrukking alleen kan beginnen tijdens de aanwezigheid van een Joodse tempeldienst. Daarbij zal ‘de heilige plaats’ meer specifiek duiden op het altaar in de tempel, of rondom die tempeldienst.

Is De Grote Verdrukking een al 2000 jaar durende periode?

Hierboven hebben we gezien dat de oprichting van de verwoestende gruwel, waarover Jezus spreekt, zal plaatsvinden halverwege de laatste jaarweek uit de profetie van Daniël. Uit vele andere profetieën lijkt sterk een beeld te ontstaan dat het begrip ‘De Grote Verdrukking’ de periode is van de tweede helft van die laatste jaarweek, die laatste zevenjarige periode van de regering van mensen. Jezus waarschuwt de mensen in Judea immers om te vluchten, zodra ze zien dat dat afgodsbeeld wordt opgericht. Dat is het moment dat De Grote Verdrukking begint.

Die periode is nog niet aangebroken. Er moeten volgens de Bijbelse profetieën nog een aantal gebeurtenissen plaatsvinden voordat dit gaat gebeuren. Een daarvan is datgene wat er in de eerste helft van de laatste jaarweek nog gaat gebeuren. Dat lijkt allemaal snel dichterbij te komen, maar zover is het nog niet.
We kunnen daaruit de conclusie trekken dat De Grote Verdrukking nog niet is aangebroken en evenmin al in de geschiedenis heeft plaatsgevonden of dat we er vandaag in leven. Dat doet er overigens niets aan af dat voor velen de tijd van vandaag ervaren worden als een grote verdrukking. Maar het is niet de periode die Jezus, net als Daniël, hier bedoeld heeft.

De Grote Verdrukking als tweede helft van de laatste jaarweek van Daniël 9 zal een verschrikkelijke periode zijn voor iedereen die in de God van Abraham, Isaak en Jacob gelooft, en zeker ook voor hen die in Jezus Christus geloven als hun verlosser. Het zal een periode zijn die over de hele wereld komen zal. Maar het zwaartepunt zal liggen in het land Israël. De profetieën in de Bijbel laten ons dat weten en ook Jezus bevestigt dat met zijn uitspraken in de Bijbel.

De Grote Verdrukking verder toegelicht

Tegelijk kan het heel goed zo zijn dat die rampzalige periode dichterbij is dan velen denken. In mijn boek wordt de periode van De Grote Verdrukking uitgebreid toegelicht. Er worden zelfs vier aparte hoofdstukken aan gewijd, waarin bovenstaande en nog veel meer, allemaal uitgebreid aan de orde komt en door vele Bijbelteksten onderbouwd wordt.