Hamas Handvest 2017

Hamas Handvest 2017

Het oorspronkelijke handvest van Hamas werd van kracht in 1988. Hierin werden veel artikelen voorzien van allerlei citaten uit de Koran of de Hadith. In 2017 werd het handvest gemoderniseerd, maar de kern van het gedachtengoed bleef intact. Het werd niet alleen verpakt in modernere, gematigder woorden, ook allerlei citaten uit de Koran en Hadith zijn eruit gehaald. Vooral in de westerse, niet-islamitische wereld werd daar positief op gereageerd. Men had niet begrepen hoe woorden vanuit een islamitische achtergrond bedoeld worden. Want voor de ideologie van Hamas kunnen we beter kijken naar het oorspronkelijke handvest uit 1988.

Wat staat er nu eigenlijk in dat ‘nieuwe’ handvest van Hamas uit 2017?

Het handvest begint met een soort voorwoord, waarin het volgende staat:
‘Palestina is een land dat is ingenomen door een racistisch, anti-menselijk en koloniaal zionistisch project. Die inname was gefundeerd op een valse belofte (de Balfour-declaratie), onder erkenning van een overheersende macht (Groot-Brittannië) en onder het met macht opleggen van een voldongen feit.’

In onderstaande samenvatting zijn van artikelen met een * alleen de belangrijkste elementen weergegeven.

De belangrijkste artikelen uit het handvest van Hamas 2017:

Algemeen

Art.1: Hamas is een Palestijnse islamitische nationalistische bevrijdings- en verzetsbeweging. Zijn doel is om Palestina te bevrijden en zich tegen het zionistische project teweer te stellen. Zijn raamwerk is de islam, die zijn principes, doelen en middelen bepaalt.

Art.2*: Palestina is het thuis van het Palestijnse volk. Ondanks de uitzetting en verbanning van het Palestijnse volk uit hun land en de vestiging van de zionistische entiteit hierin, behoudt het Palestijnse volk het recht op hun gehele land en behouden ze alle rechten tegenover de bezettende zionistische entiteit.

Art.4: Palestijnen zijn de Arabieren die tot 1947 in Palestina woonden, ongeacht of ze wel of niet verdreven zijn. En elke persoon die afstamt van een Palestijnse vader na die datum, binnen of buiten Palestina, is een Palestijn.

Islam en Palestina

Art.7*: Palestina ligt in het hart van de Arabische en islamitische wereld en geniet een speciale status. Erbinnen ligt Jeruzalem, welks wijken door Allah zijn gezegend. Palestina is het heilige land dat Allah heeft gezegend voor de mensheid. Het is het geboorteland van Jezus Christus, vrede zij Hem.

Art.8: Door de kracht van zijn nauwkeurig gebalanceerde middenweg en moderne geest, voorziet de islam – voor Hamas – in een alomvattende manier van leven en orde, die passend is voor het doel, in alle tijden en alle plaatsen. De islam is een religie van vrede en verdraagzaamheid. Het biedt bescherming voor de volgers van andere geloven en religies, die hun geloof in zekerheid en veiligheid kunnen uitoefenen. Hamas gelooft ook dat Palestina altijd een model voor samenleven, verdraagzaamheid en vernieuwing van beschaving is geweest en altijd zal zijn.

Jeruzalem

Art.10: Jeruzalem is de hoofdstad van Palestina. Zijn status m.b.t. religie, historie en beschaving is fundamenteel voor de Arabieren, moslims en de wereld in het algemeen. Zijn islamitische en christelijke heilige plaatsen behoren uitsluitend toe aan het Palestijnse volk en de Arabische en islamitische wereld. Geen enkele steen van Jeruzalem kan worden overgegeven of afgestaan. De maatregelen die door de bezetters in Jeruzalem zijn getroffen, zoals verjoodsing, het bouwen van nederzettingen, en het plaatsen van voldongen feiten, zijn fundamenteel van nul en generlei waarde.

Vluchtelingen en hun recht op terugkeer

Art.12*: Het Palestijnse streven is in essentie het streven van een bezet land en een ontheemd volk. Het recht van de Palestijnse vluchtelingen en de ontheemden om terug te keren naar hun huizen waaruit zij zijn verbannen, of waren weerhouden om naar terug te keren, is hun natuurlijke recht, zowel individueel als collectief. Dit recht wordt bevestigd door alle goddelijke wetten, alsook door de basisprincipes van mensenrechten en internationaal recht.

Art.13*: Hamas wijst alle pogingen af om de rechten van de vluchtelingen uit te wissen. Het vergoeden van de Palestijnse vluchtelingen voor de schade die ze hebben geleden vanwege de verbanning en de bezetting van hun land is een absoluut recht dat hand in hand gaat met hun recht op terugkeer.

Het zionistische project

Art.14: Het zionistische project is een racistisch, agressief, koloniaal en expansie-gedreven project, dat gebaseerd is op het innemen van het eigendom van anderen; het is vijandig tegen het Palestijnse volk en hun verlangen naar vrijheid, bevrijding, terugkeer en zelfbeschikking. De Israëlische entiteit is het speeltje van het zionistische project en zijn basis van agressie.

Art.15: Het zionistische project doelt niet alleen op het Palestijnse volk alleen; het is de vijand van de Arabische en islamitische wereld en vormt een groot gevaar voor zijn veiligheid en belangen. Het is ook een vijand van het verlangen van de islamitische wereld voor eenheid, heropleving en bevrijding en is de hoofdoorzaak van z’n moeilijkheden. Het zionistische project vormt ook een gevaar voor de internationale veiligheid en vrede en de mensheid en haar belangen en stabiliteit.

Art.16: Hamas bevestigt dat zijn conflict het zionistische project betreft en niet de Joodse religie. Hamas voert geen strijd tegen de Joden vanwege hun Joods-zijn, maar voert een strijd tegen de zionisten die Palestina bezetten.
Tegelijk zijn het wel de zionisten die voortdurend het Jodendom en de Joden identificeren met hun eigen koloniaal project en illegale entiteit.

Bezetting en politieke oplossingen

Art.19: Er zal geen erkenning zijn van de legitimiteit van de zionistische entiteit. Wat ook het Palestijnse land is overkomen betreffende bezetting, het bouwen van nederzettingen, verjoodsing of wijzigingen aan zijn kenmerken of vervalsing van feiten, is ongerechtvaardigd. Rechten vervallen nooit.

Art.20*: Hamas wijst alle alternatieven af voor de algehele bevrijding van Palestina, van de rivier tot aan de zee.

Art.21*: Hamas wijst de Oslo-akkoorden af en alles wat daaruit voortvloeit.

Art.23*: Hamas benadrukt dat overtredingen tegen het Palestijnse volk, de inname van zijn land en de verbanning uit hun thuisland, geen vrede kan worden genoemd. Verzet en jihad voor de bevrijding van Palestina zullen een legitiem recht blijven, een plicht en een eer voor alle zonen en dochters van ons volk en onze islamitische wereld.

Verzet en bevrijding

Art.24*: De bevrijding van Palestina is de plicht van het Palestijnse volk in het bijzonder en de plicht van de Arabische en islamitische wereld in het algemeen.

Art.25: Verzet tegen de bezetting met alle middelen is een legitiem recht. Dat recht wordt gegarandeerd door goddelijke wetten en door internationale afspraken en wetten. In het hart daarvan ligt het gewapende verzet, wat gezien wordt als een strategische keuze om de principes te beschermen, en het recht van het Palestijnse volk.

Art.26: Hamas wijst elke poging af tot ondermijning van het verzet en zijn wapens. Hij bevestigt ook het recht van ons volk om middelen en mechanismen tot verzet te ontwikkelen. Het managen van het verzet is een integraal onderdeel van het managen van het conflict. Dit kan door escalatie of de-escalatie, of variatie in middelen en methoden. Het mag niet ten koste gaan van het principe van verzet.

Art.27: Een echte Palestijnse staat is een staat die bevrijd is. Er is geen alternatief voor een volledig soevereine Palestijnse staat op het gehele nationale grondgebied van Palestina. Met Jeruzalem als zijn hoofdstad.

De artikelen 28 – 42 gaan over politieke aangelegenheden en de PLO. Maar ook over de rol voor Palestijnse vrouwen, over de Arabische en islamitische wereld (ummah) en internationale relaties.

Terug naar handvest 1988