De laatste jaarweek uit Daniëls profetie

Wanneer eindigt de laatste jaarweek?

Om te bepalen wanneer de zeventigste en laatste jaarweek uit Daniëls profetie van Dan.9 zich afspeelt, gaan we eerst kijken naar het begin van de profetie:

Dan.9:24 Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten, voordat het wangedrag is vergolden en eeuwige gerechtigheid is gebracht, voor het profetisch visioen is bezegeld en het allerheiligste is gewijd.

Het is een profetie over Daniëls volk en zijn heilige stad, over Israël en Jeruzalem. Op de vorige pagina ‘De profetie van de 70 jaarweken’ zagen we dat die 70 perioden van 7 jaar beginnen op het moment ‘waarop de boodschap is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden’.

De 70 jaarweken eindigen echter (vs 24) met een heel ander type aanduidingen: er komt aan de overtredingen een einde en de zonden zijn afgesloten. Maar ook zal het wangedrag vergolden zijn en eeuwige gerechtigheid zijn gebracht. Daarnaast zegt de engel dat het profetisch visioen zal zijn bezegeld en het allerheiligste zal zijn gewijd. Dit zijn allemaal aanduidingen van een heel ander soort wereld dan die waarin we vandaag leven. Zolang mensen aan de macht zijn zal deze nieuwe wereld niet komen.

De macht van de duivel

Er speelt nog iets anders mee in deze profetie. Want het gaat niet alleen om machthebbers, maar het gaat ook om gewone mensen zoals jij en ik. Ook voor gewone mensen zal er een einde komen aan de overtredingen en zal er eeuwige gerechtigheid komen. Vandaag is er echter nog altijd een macht in deze wereld aanwezig die mensen tegen elkaar opzet, die gedachten, woorden en handelingen van mensen beïnvloedt (1Petr.5:8, Efez.6:10-12, Mat.6:13, Joh.8:44). De macht van de duivel en zijn engelen van de duisternis (demonen) is een van de belangrijkste redenen dat er zoveel mis gaat in deze wereld, dat er zoveel ellende is.

Een rechtvaardige wereld

De profetie van de 70 jaarweken eindigt pas als er een wereld aanbreekt waar gerechtigheid heerst, waar ‘het allerheiligste is gewijd’. Dat laatste betekent allicht dat er weer een tempel zal zijn waar God aanwezig is in het allerheiligste. Maar het allerheiligste kan ook een Persoon zijn, Jezus zelf, die in die wereld tot koning gewijd zal zijn. Misschien zelfs beide.
Die wereld is nog niet aangebroken, terwijl de laatste jaarweek uit de profetie daarop zal uitlopen.

Een verwoesting brengende gruwel

De engel vertelt Daniël dat de ‘toekomstige vorst’ een verwoesting brengende gruwel zal oprichten op het altaar. Jezus sprak hier ook al over in zijn Rede over de Toekomst (Mat.24). Hij zei erbij dat dit door de profeet Daniël was voorspeld en dat we er goed op moeten letten. Jezus laat daar weten dat het een tijd van grote rampspoed zal zijn, vooral voor de bewoners van Israël.

Omdat er vandaag geen tempel in Jeruzalem staat, is er ook geen altaar. Die ‘verwoesting brengende gruwel’ is een groot afgodsbeeld (Dan.12:11). De heerser die in Jeruzalem dan aan de macht zal zijn, zal dat beeld laten oprichten op het altaar van de tempel. Dit is vandaag allemaal nog niet gereed en nog niet gebeurd.
Samen met het voorgaande kunnen we nu wel een conclusie trekken. Deze laatste jaarweek uit Daniëls profetie ligt vandaag nog in de toekomst. Mogelijk ligt die toekomst zelfs dichterbij dan we vandaag vaak denken.

Een tussenperiode in de profetie

We hebben gezien dat de eerste 69 jaarweken eindigden bij de dood van Jezus aan het kruis op Golgotha. De laatste jaarweek is vandaag echter nog niet begonnen. Tussen beide ‘vanaf-totdat-perioden’ uit de profetie zit kennelijk een enorme sprong in de tijd. Dit komt vaker voor in de Bijbel. Jezus geeft ons zelfs een voorbeeld hiervan, toen Hij in de synagoge van Nazareth een gedeelte uit een profetie van Jesaja voorlas (Luk.4:14-22, Jes.61:1-2) en zei dat dit toen door Hem vervuld was. Maar die profetie gaat verder over gebeurtenissen die zich in de eindtijd zullen voltrekken, na afloop van de zeventigste week, wanneer gerechtigheid zal heersen.

Een jaarweek in twee helften

De laatste jaarweek betreft een periode van 7 jaar. Het zijn de laatste jaren waarin mensen aan de macht zullen zijn. Daarna breekt de periode op aarde aan waarin Jezus Christus zelf de koning zal zijn.
De profetie vertelt dat de heerser in die zevenjarige periode op een gegeven moment zal gaan verbieden om nog langer offers en gaven te brengen. Die worden gebracht op het altaar, maar daar wil hij dan zijn afgodsbeeld laten oprichten.

Dit alles gebeurt halverwege de jaarweek, zegt de engel tegen Daniël. Daarmee wordt die periode van 7 jaar verdeeld in twee perioden van elk 3,5 jaar. In Dan.7:25 komen we deze periode van 3,5 jaar ook tegen. Daar staat dat die eindtijdheerser ‘zal proberen hun feestdagen en hun wet te veranderen, en zij zullen aan hem overgeleverd zijn voor één tijd, een dubbele tijd en een halve tijd’, wat 3,5 tijden of jaren is. Ook Dan.12:7 noemt die periode. In het Bijbelboek Openbaring komen we deze zelfde twee halve jaarweken eveneens tegen. Daar gaat het, net als in Dan.7:25 en Dan.12:7, om ‘één tijd, twee tijden en een halve tijd’ (Openb.12:14), maar ook om 1260 dagen (Openb.11:3, 12:6) of 42 maanden (Openb.11:2, 13:5). Allemaal duiden ze een van de helften van die laatste jaarweek aan. Meestal is dat de tweede helft, wanneer de verschrikkingen enorm zullen toenemen.

Een nieuwe tempel in Jeruzalem?

Tijdens de eerste 3,5 jaar zullen de mensen in Israël hun tempeldienst met offers en gaven op het altaar kennelijk nog kunnen houden. Dit betekent dat er in de toekomst weer een tempel in Jeruzalem moet zijn, wellicht zelfs op het tempelplein. Vandaag staan daar nog twee islamitische heiligdommen: de gouden rotskoepel en de Al-Aqsamoskee. Hoe die tempel daar zal komen weet ik niet. Wel weet ik dat er aan de Bijbelse profetieën niet getwijfeld hoeft te worden.
We gaan wel zien hoe de toekomst zich gaat ontwikkelen. Let daarbij vooral op het volk en het heiligdom van Daniël. In Israël zijn mensen al bezig met de voorbereidingen voor de herbouw van de tempel. Kijk maar eens op Templeinstitute.org. Let op Israël en de aanwijzingen dat er in Jeruzalem weer een tempel gebouwd zal worden!

In het boek dat ik geschreven heb wordt deze profetie over de 70 jaarweken veel verder uitgewerkt en gecombineerd met vele andere profetieën, zodat nog veel duidelijker wordt hoe laat het vandaag op Gods klok is.